Up and Down - And in the end it's only round and round and round

Alla inlägg under november 2011

Av Sophie - 30 november 2011 22:04

Idag har jag, pojkarna och deras morfar (min pappa) varit och shoppat lite. Jag köpte ett par skor. Tycker ni att de är fina? Var ärliga. Jag tycker att de kanske ser lite 90-tal ut? Näh, jag vet inte. Jag köpte dem för att jag behöver några lite finare skor som jag kan gå i och som är hyfsat varma och dessutom är de inte så uppseendeväckande som alla mina andra finskor.

De finns att tillgå på Scorett för 599 kronor.


Jag köpte även en sånhär praktiskt dekorationssprits på Cervera för 169 kronor om jag minns rätt. Man kan smälta choklad direkt i den i micron och man kan också använda den till att spritsa dressing på sin sallad om man är perfektionist. Själv ska jag ha den till choklad är det tänkt. Har ni fler tips på vad man kan ha den till så skriv gärna. Jag provade den ikväll och den fungerar utmärkt. Ett riktigt bra köp.



Dessutom fick jag hem ett efterlängtat paket från strössel & annat. Innehållet i det var bland annat en pralinform. 

Jag provade att temperera mjölkchoklad ikväll men höll dålig koll på temperaturen så den översteg med tre grader. Chokladen stelnade och blev blank men lämnade några vita spår. Jag får prova igen imorgon.

 

Formen hittar du här.

Av Sophie - 29 november 2011 23:26

I förra inlägget skrev jag om att jag hade gjort Mozartkulor. I det här inlägget tänkte jag skriva lite tips och saker man kan tänka på innan man börjar. 

Jag börjar med att skriva receptet en gång till.


Ingedienser


Nougat

Marzipan

Choklad


Gör såhär


Börja med att skära nougaten i tärningar, ungefär en halv cm stora. Om man vill kan man rulla dem till små bollar men det är inte nödvändigt, det blir lika snyggt ändå.

Skiva därefter marzipanen väldigt tunt, men ändå inte för tunt för då är det risk att den spricker och nougaten tittar ut. Det ska den inte göra. 

Täck sedan  nougaten med marzipan och rulla till en boll. Man kan behöva skära bort överflödig marzipan.

Rulla klart alla kulor och smält sedan chokladen (mörk, vit eller ljus, det väljer man själv, men vanligast är mörk) och doppa kulorna där i.

Här kommer ett tips! Jag spettade upp kulan på en liten gaffel och doppade, men det var väldigt svårt att få ur gaffeln sen, så istället lade jag bara ner kulan i den smälta chokladen, tog sedan upp den med gaffeln och lät chokladen rinna av i några sekunder. Men gör bara en kula åt gången, jag tror att det annars är risk att nougaten smälter.

När man har doppat kulan i choklad kan man lägga den på ett överföringsark och man vill. Jag formade vissa "kulor" till fyrkanter för att det skulle bli lite snyggare form på den mönstrade sidan. 

 


Har man inget överföringsark, eller om man vill vara traditionell så lägger man dem helt enkelt på ett galler om man har det. Jag har inget galler så jag lade dem på vanligt bakplåtspapper, men jag kan tänka mig att det blir snyggare om de får ligga på ett galler.

Sen är det bara att dekorera. Jag tog mjölkchoklad och smälte och sen byggde jag min egna lilla sprits av bakplåtspapper som jag rullade ihop och hällde i chokladen där och spritsade streck på pralinerna. Det blir nog snyggare med vit choklad men jag tyckte att det passade bra med mjölkchoklad till nougatfyllningen. 

Lycka till!


 

Av Sophie - 29 november 2011 23:14

Ikväll har jag gjort lite Mozartkulor. otrlogt enkelt och ett trevligt pyssel som inte kräver 100% uppmärksamhet.

Man behöver nougat, marzipan och choklad att smälta.

Det går till så att man skär små fyrkanter av nougaten, sedan klär man in dem i marzipan och rullar till en kula varefter man doppar den i choklad och om man vill kan man lägga den på ett överföringsark för att torka. 

Såhär blev mina, jag gjorde inte så många, jag ville mest prova och se hur det blev. Vad tycker ni?


 

     

Klicka på bilderna för att se dem större.  

Av Sophie - 26 november 2011 17:18

Nya grejer inhandlade. Bilder kommer senare.

Av Sophie - 25 november 2011 00:17

Nu är huset färdigt. Ikväll har jag byggt ihop ett skjul med små "vedbitar" i som jag har tagit kort på, men just nu har jag verkligen ingen lust att lägga in bilderna i datorn och hålla på. Men ni ska få se en bild av det färdiga huset, utan omgivningen runt om. Vad tycker ni? 

Framsidan. Genom glasverandan kan man se ytterdörren. Ska nog ta kort på det också innan jag överlämnar huset.

 


Här är baksidan som jag visade er igår. Idag har jag lagt dit två paket i sugarpaste under granen, och så har jag ställt dit ett vedskjul. Det får ni se imorgon.

 

Av Sophie - 24 november 2011 18:29

Jag måste synda lite här på bloggen (det är ju så tråkigt med inlägg som handlar om tävlingar) faktiskt lägga upp detta nu. För jag vill så gärna vinna en sånhär, det hoppas jag att ni förstår ;)

 



Jag tävlar hos "Drömmen om 11 barn" om en Decomax från MikaDesign
Tävlingen hittar du HÄR"

Av Sophie - 24 november 2011 00:08

Lite på huset. Nu står det färdigt nere i köket och jag bara hoppas att det håller. Det jag mest undrar just nu är hur fan man ska frakta det drygt tre mil på slingrig väg? Och hur ska man lyfta huset? Ena väggen är lite mjuk tyvärr.

Herre min gud.. Men nu har jag gjort vad jag kan.

Imorgon ska jag fila lite på dekorationerna. Fixa till lite landskap och så.

 

 

Av Sophie - 23 november 2011 14:59

Ännu en bit på vägen. Men tyck inte att jag är duktig, för det är slutresultatet som räknas. Har ingen aning om hur det kommer gå med ihopsättningen.


Här är sidan där det senare ska vara en balkong, därav dörren.

 


Här har jag gjort chokladstaket till balkongen. Jag ser med spänning fram emot att sätta dit det. Om det ens går.

Jag har gjort två stora delar fast jag bara behöver en, man vet aldrig om en gång sönder.

 


Sophie årgång 92

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2011 >>>
19 besvarade frågor

Arkiv

Sök i bloggen

Blog Statistics Blogglista.se Bloggparaden Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen Bloggar av mammor och gravida Up and Down Bloggparaden Föräldraskap bloggar bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards