Up and Down - And in the end it's only round and round and round

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2012

Nattsömn

Av Sophie - 15 oktober 2012 01:00

Jag har så länge jag kan minnas haft sömnsvårigheter. Alltså så pass länge att jag har fått berättat för mig att jag vägrade sova som bebis. Varför? Det vet jag inte. Men man kan ju spekulera lite iallafall. En grej är ju att jag överhuvudtaget inte kan slappna av. Under alla möjliga avslappningsövningar som jag har provat blir jag bara galen. Allt börjar klia, jag spänner mig och måste på något sätt röra på varenda liten muskel i kroppen. Nej, det går helt enkelt inte.
Jag har provat att stanna uppe hela nätter (ofrivilligt) för att sedan inte lägga mig förrän nästa kväll och på så sätt vända tillbaka dygnet. Men även om jag sover fyra timmar eller mindre på en natt och vandrar omkring likt en zombie hela dagen, så blir jag lika jävla pigg varje kväll. Jag är helt enkelt inte trött. På dagen är jag som i dvala - på kvällen är jag tvärt om.
Jag har även haft sömnmedicin under drygt ett år (som sedan togs bort i samband med graviditeten). Ofta hjälpte det faktiskt. Det var underbart att vakna utvilad på morgonen. Men hur bra är det egentligen? En kort period - absolut! Men jag har redan varit där. Och nu är jag i sömnhelvetet igen. Det känns som att jag nu har testat allt (inklusive varm mjölk, ta bort koffeinet, skriva dagbok osv, ofta med motsatt effekt) och det enda som fungerar är kemikalier.
Nu är min klocka 00:55 och jag sitter i köket och äter jordgubbskräm med ekologisk mellanmjölk. Jag skulle så gärna vilja vara pigg imorgon. Men även inatt måste jag acceptera en tuff morgondag. Med mycket kaffe till frukost förstås.

 
 
Ingen bild

Magda

15 oktober 2012 11:25

Jag går exakt samma problem! Men det blev mkt värre när jag fick Vincent med. När jag gick till min hudläkare frågade jag om det fanns någon man kan gå till för sömnbesvär så ska till en läkare nästa vecka och får se om det finns nått att göra!

Sophie

15 oktober 2012 18:59

Jag har också läkare. Men jag har ju redan provat medicin som fungerade, ändå känns det inte helt bra att lösa stora problem med tabletter. Men det kanske är enda utvägen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophie - 7 april 2015 18:36

I helgen var jag och mina snart fyraåriga tvillingar på besök hos en äldre släkting. Barnen var upptagna med att leka tillsammans med en bebisdocka de hade hittat. Jag och släktingen satt bredvid och pratade om annat. Nämnas bör att dockan var iklädd...

Av Sophie - 23 september 2013 21:28

I en grupp på Facebook pratades det om att någon var bra på att teckna något. Man fick, om man ville, visa upp vad man själv är bra på att teckna/måla. När jag var sisådär 14-17 tecknade jag ansikten till och från. Mest mitt egna eftersom det var enk...

Av Sophie - 21 september 2013 18:29


Idag har det åter igen varit kaos-stökigt. Vid tolvtiden gick vi ut för att köpa sallad på Ica (salladsbaren) och ta med till sjön för att avnjuta tillsammans. När jag rusade runt på gården här ute för att fånga in barnen så tänkte jag på att vi bara...

Av Sophie - 21 september 2013 00:33

Jag behöver faktiskt en del alldeles för dyra saker. Ja. Behöver. Vill ha, ja. Men på riktigt så BEHÖVER jag dessa saker. Här kommer en liten lista med förklaringar. - En ny soffa. Typ tresits. Den jag har nu är skitsnygg. Problemet är att den är...

Av Sophie - 18 september 2013 12:49

Måste klä barnen. Klockan är snart ett. Har ätit frukost och lunch, javisst. Alltid något. Har dammsugit två gånger fast jag egentligen måste plocka undan massor först. Första gången dammsög jag pga.. Det har jag redan glömt. Varför dammsög jag? Just...


Sophie årgång 92

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>
19 besvarade frågor

Arkiv

Sök i bloggen

Blog Statistics Blogglista.se Bloggparaden Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen Bloggar av mammor och gravida Up and Down Bloggparaden Föräldraskap bloggar bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards