Up and Down - And in the end it's only round and round and round

Direktlänk till inlägg 22 december 2011

Julen är till för föräldrarna?

Av Sophie - 22 december 2011 00:08

Klockan ett brukar vi vara hos min farfar där vi nästan varje år firar julen den 24e. Då äter vi julbord med släkten, vi brukar väl vara sissodär 20 personer. Klockan tre (!) kommer tomten och delar ut julklappar. Barnen får jättemånga (jag räknas inte längre till barnen har jag märkt) och de vuxna får ett par paket var. Som det ska vara, som det brukar vara för de flesta antar jag. Men sen! Vid fyra- halv femtiden. Då packar hälften av folket ihop sina saker, klär på sig och åker till nästa morföräldrar. Då ska det ätas julbord igen och tomten kommer ännu en gång. Det gör mig nästintill vansinning. Jag trodde att julen var till för att i lugn och ro umgås med sin släkt? Så är det för mig i vilket fall. Jag är ganska säker på att barnen inte bryr sig om ifall de firar jul den 24, 25 eller den 26 december. Vi brukar fira lite med familjen på kvällen den 23e. Så varför måste man stressa bara för att hinna med alla familjer? Kan man inte ta det en dag i taget? Det gör vi. Den 23e är vi hemma, den 24e är vi som sagt hos min farfar, den 25e hos min farmor och den 26e har vi bjudit in mammas syster med sambo som flyttat hit från Tyskland. Jag tycker att det är perfekt. Sen så tycker jag att "tomten" borde komma på kvällen. Inte tre på eftermiddagen. När jag var liten var i princip hela julafton slut efter att man hade öppnat sina paket. Men då har inte ens halva dagen gått. 

jag svamlar lite nu, mest för att jag skulle lägga mig för en timme sen. Jag hoppas att ni förstår hur jag menar. 

 
 
Ingen bild

Lina - Melanies mamma

22 december 2011 14:59

Håller med dig! Julen är extrem massa stress. Vi firar också i princip konstant i fyra dagar med julklappar och massa mat och godis. Dock kör vi presenterna på kvällen precis som du tycker att man ska. Absolut inte innan kalle anka och det ;P

Sophie

22 december 2011 20:04

Vad avundsjuk jag blir! Tråkigt när det blir stressigt.

 
Ingen bild

Hannele

22 december 2011 16:31

Det är ju väldigt olika det där beroende på hur man är som person.
Jag tex tycker inte alls om julen och vill därför ha allt jobbigt och all stress avklarad på en dag så att jag slipper skiten sedan.
Julklappsutdelning har vi kl 15 för barnens skull. Personligen skulle jag gärna ha den lite senare och istället äta vid 15, men då hinner ju inte barnen mer än öppna sina paket först det är dags att gå och sova och då har de väntat så länge i "onödan".
Visst, det är en ny dag i morgon men det förstår inte de små så för dem blir det bara jobbigt att inte få leka med allt de har önskat sig och längtat efter så länge.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophie - 7 april 2015 18:36

I helgen var jag och mina snart fyraåriga tvillingar på besök hos en äldre släkting. Barnen var upptagna med att leka tillsammans med en bebisdocka de hade hittat. Jag och släktingen satt bredvid och pratade om annat. Nämnas bör att dockan var iklädd...

Av Sophie - 23 september 2013 21:28

I en grupp på Facebook pratades det om att någon var bra på att teckna något. Man fick, om man ville, visa upp vad man själv är bra på att teckna/måla. När jag var sisådär 14-17 tecknade jag ansikten till och från. Mest mitt egna eftersom det var enk...

Av Sophie - 21 september 2013 18:29


Idag har det åter igen varit kaos-stökigt. Vid tolvtiden gick vi ut för att köpa sallad på Ica (salladsbaren) och ta med till sjön för att avnjuta tillsammans. När jag rusade runt på gården här ute för att fånga in barnen så tänkte jag på att vi bara...

Av Sophie - 21 september 2013 00:33

Jag behöver faktiskt en del alldeles för dyra saker. Ja. Behöver. Vill ha, ja. Men på riktigt så BEHÖVER jag dessa saker. Här kommer en liten lista med förklaringar. - En ny soffa. Typ tresits. Den jag har nu är skitsnygg. Problemet är att den är...

Av Sophie - 18 september 2013 12:49

Måste klä barnen. Klockan är snart ett. Har ätit frukost och lunch, javisst. Alltid något. Har dammsugit två gånger fast jag egentligen måste plocka undan massor först. Första gången dammsög jag pga.. Det har jag redan glömt. Varför dammsög jag? Just...


Sophie årgång 92

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>
19 besvarade frågor

Arkiv

Sök i bloggen

Blog Statistics Blogglista.se Bloggparaden Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen Bloggar av mammor och gravida Up and Down Bloggparaden Föräldraskap bloggar bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards