Up and Down - And in the end it's only round and round and round

Alla inlägg den 14 november 2011

Av Sophie - 14 november 2011 21:47

Jag fortsätter väl på ämnet barnmat och skriver ett inlägg om vad jag har gjort idag. Det blir en hel del barnmatslagande så det är mycket som jag inte publicerar. Säg gärna till om ni vill att jag lägger upp fler recept!

Idag har jag i alla fall gjort två "rätter", jag skulle gjort fler men det blir imorgon istället. 

Först gjorde jag hallon- och mangopuré. Det går helt enkelt till så att man mixar hallon och mango. Sen är det klart. Enkelt va? Ingen kryddning elelr någonting. Jag köpte frysta hallon och fryst mango, det fanns nämligen ingen mogen vid fruktdisken, som vanligt. Annars är ju färsk mango alltid godast även om man tänker frysa ner purén sen. Men men, när jag hade mixat ihop det (om man vill kan man sila bort hallonkärnorna och samma sak om man har i kiwi) delade jag upp det i isformar och frös ner. Imorgon kommer jag att lägga i alla de frysta istärningarna i en fryspåse så att det tar mindre plats i frysen men ändå håller sig styckfryst. Smart va? Så gör jag med allt, det blir enklast att komponera ihop en måltid på det sättet. 

Sen gjorde jag sötpotatispuré. Egentligen hade jag tänkt ha i lite mer saker, typ lite broccoli och morot och linser. Men det är ju allra enklast om man också gör puréerna för sig så att man kan variera sig sen. Så jag gör morotspurén imorgon istället och om man vill kan man blanda ihop dessa senare, eller äta som den är. 

Man gör helt enkelt så att man skalar och skivar potatisen. Därefter ska den kokas en kort stund, drygt 4-7 minuter. Sen är det abra att mixa och krydda. Jag kryddade med oregano och blandade örtkryddor som man köper i frysdisken. Jättesmidigt. Man kan ha i lite peppar också men det glömde jag. Att göra barnmat själv är så jävla enkelt och ganska roligt. 

Imorgon blir det att hitta på några rätter med morötter, mango, röda linser, tomat, broccoli, kiwi, äpple, banan, päron och blomkål. Tips? :)

 

De här smidiga isformerna (med lock!) har jag köpt på Åhléns och jag tror att de kostar 29 kr/st. Ganska dyrt men väldigt värdiga sitt pris. Jag har sex stycken och just idag önskar jag att jag hade fler.

Av Sophie - 14 november 2011 14:51

Nu går vi och gungar igen. Det är väldigt roligt. Barnen älskar det, speciellt Joel och dessutom får de sitta på marken och titta på alla löven, kul tycker de. Jag tycker att det är roligt för att det är kul att se barnen skratta och dessutom slipper man sitta hemma med två skrikbebisar. Går man inte ut på eftermiddagen blir det ett helvete hemma. 


 

Av Sophie - 14 november 2011 13:14

Snacka om att jag blev förvånad när jag "bara skulle kolla mailen lite snabbt" och jag hade fått ett mail där det stod att jag vunnit en tävling. Vill ni se vad jag vann och vad det handlade om? Gå in här.


Sophie årgång 92

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2011 >>>
19 besvarade frågor

Arkiv

Sök i bloggen

Blog Statistics Blogglista.se Bloggparaden Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen Bloggar av mammor och gravida Up and Down Bloggparaden Föräldraskap bloggar bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards