Up and Down - And in the end it's only round and round and round

Direktlänk till inlägg 16 november 2011

Twilight - Breaking Dawn pt. 1

Av Sophie - 16 november 2011 21:56

Sådärja. Första delen av sista filmen i Twilightserien avklarad.

 


Allra allra först började det med att vi skulle ta oss in i salongen. 17.40 skulle filmen börja. Vi stod i kön till biografen kl 17.42 men ingen kontrollant var i närheten. Panik! Vi väntade i två minuter till men sen stod det klart att vi var tvugna att planka in. Vi stod längst fram i kön med massor av folk bakom oss. Min vän Magda klev över bandet som delade oss från biograferna och sa åt mig att följa med. Jag tänkte, får man göra såhär? Nej, såklart inte! Men vi har ju betalat för att få se hela filmen. Så jag klev över och sen gick vi. Ingen sa något! Några fnissningar bakom oss men ingen personal som sprang efter. Så biljetterna är okontrollerade och vi hade i princip inte behövt köpa några biljetter. Vi missade iallafall inte filmen.


Men vad tyckte jag då? Jorå, det var bra. Jag satt på helspänn genom hela filmen och var väl väldigt lycklig över att vara där jag var. Långt bak i en biosalong full med folk på premiärdagen av Breaking Dawn del ett. 

Filmen började bra, den började ungefär i samma anda som de tidigare filmerna om jag minns rätt. Med Bella som filosoferar angående livet och kärleken och sådär. Så det var ju bra, man kände igen Twilightstilen.

Och nu ska jag berätta saker som hände i filmen. Så ni som inte har sett den och inte heller vill veta vad som händer i den, eller ni som har sett den men ändå inte (av någon konstig anledning) vill veta något om händelserna i filmen ska inte förtsätta läsa nu.

En grej som faktiskt var dålig tyckte jag och Magda (som jag såg filmen med) var att de inte visade något av Bellas drömmar om en vampyrbebis-pojke. Boken handlar på ett ställe väldigt mycket om dessa drömmar men i filmen säger hon bara "jag tror att det är en pojke i magen". Den som inte har läst boken kan inte förstå varför hon tror att det är en pojke. 

Graviditeten och Bella som nästan-död är väldigt bra gjorda tycker jag. Hon ser verkligen totalt utmärglad och anorektisk ut. Ibland ser man att läpparna är sminkade men förutom det så är det riktigt bra gjort. Det var dock synd att man inte fick se hela Bella naken, utmärglad med en stor gravidmage. Det hade varit häftigt.

Och så förlossningen. Man fick inte se mycket. Först fick jag ett intryck av att man skulle få se väldigt mycket av barnafödandet. Om man ska kalla det för födande. Rosalie och Edward med en blodig kniv och stora sprutor. Men sen när barnet skulle ut så var det inte så mycket mer. Lite blod, en uppskuren mage men ingen närbild på när barnet föds. Där kommer ju faktumet in att filmen är från 11 år, 7 år med vuxet sällskap. Det är ju riktigt galet med tanke på vilka scener som visas. Bella som helt förstörd gravid tonåring och en blodig förlossning. 15 år är mycket mer rimligt, tycker jag då. 

Slutet ja. Vad tyckte ni om slutet? Jag gillade det inte. Om de vill vänta med att visa Bella som vampyr så kunde de ha varit lite mer kreativa. Inte bara ett par röda ögon och sen är det slut. 

I sin helhet var filmen väldigt bra. Jag satt som sagt spänd, nervös och glad rakt igenom. Självklart speciellt i början och under den såkallade förlossningen.

 
 
Ingen bild

chibi

16 november 2011 22:27

Det var 15 års gräns på filmen fram tills in i de sista typ, innan de hastigit ändrade till 11 års gräns
http://www.jnytt.se/nyhet/43767/stort-tryck-nar-aldern-for-twilightfilmen-sanktes

Sophie

16 november 2011 23:42

Det var precis det jag menade när jag skrev det. Riktigt dåligt att de ändrade!
Men visst var den bra? :D

 
Ingen bild

chibi

17 november 2011 00:00

Asså jag förstår att alla de 11 åringar som sett de andra 3 filmerna blev otroligt besvikna när 15 års gräns sattes (enligt typ aftonbladet o posh24 tro ja de va så blev de nästan 18 för kristen gick in så mycket på sex scenerna att de fick filma om haha) Men som sagt det förstår jag verkligen att dem blev, men jag är inte helt 100 på att alla de borde se de starka scenerna, iallafall inte en 7 åring med vuxet sällskap.. Annars tyckte jag den här filmen var bra :D Det kändes inte lika utdraget som tidigare filmer utan hände verkligen mer, håller dock med om slutet, de var väldigt överaskande men man kunde väl fått se henne springa fram agressiv eller något sånt för att öka spänningen mer xD

Sophie

17 november 2011 09:25

Ja, precis. Helt sjukt att en sjuåring kan se detta O.o
Men men! :D

 
Ingen bild

chibi

17 november 2011 11:48

Verkligen, dock så tror jag inte att så många 7åringar kollar på den på orginalspråket med svensk text och sånt, och om föräldrarna kollat upp visste de ju att de skulle bli sex scener o sånt, så ja, jag såg ingen så ung iallafall när vi gick, gjorde du? XD

Sophie

17 november 2011 16:56

Nej, som tur är så gjorde jag inte det :)

 
Ingen bild

MR Mamma Mu

19 november 2011 11:19

Åh, jag såg den igår också. Håller helt och hållet med - hade VERKLIGEN velat se mer utav det du nämner! Däremot tycker jag att det var ett bra slut, nu kan jag knappt vänta på fortsättningen -.-'
Men sen kan jag väl säga att jag vägrat läsa böckerna innan jag ser filmerna, så jag kan inte riktigt jämföra med boken. Nu är bara problemet att jag inte vet VART i boken jag skall sluta läsa för att inte avslöja fortsättningen för mig själv x'D

Sophie

19 november 2011 11:21

Haha :D
Jo på så sätt var ju slutet bra. Man vill ju se mer!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophie - 7 april 2015 18:36

I helgen var jag och mina snart fyraåriga tvillingar på besök hos en äldre släkting. Barnen var upptagna med att leka tillsammans med en bebisdocka de hade hittat. Jag och släktingen satt bredvid och pratade om annat. Nämnas bör att dockan var iklädd...

Av Sophie - 23 september 2013 21:28

I en grupp på Facebook pratades det om att någon var bra på att teckna något. Man fick, om man ville, visa upp vad man själv är bra på att teckna/måla. När jag var sisådär 14-17 tecknade jag ansikten till och från. Mest mitt egna eftersom det var enk...

Av Sophie - 21 september 2013 18:29


Idag har det åter igen varit kaos-stökigt. Vid tolvtiden gick vi ut för att köpa sallad på Ica (salladsbaren) och ta med till sjön för att avnjuta tillsammans. När jag rusade runt på gården här ute för att fånga in barnen så tänkte jag på att vi bara...

Av Sophie - 21 september 2013 00:33

Jag behöver faktiskt en del alldeles för dyra saker. Ja. Behöver. Vill ha, ja. Men på riktigt så BEHÖVER jag dessa saker. Här kommer en liten lista med förklaringar. - En ny soffa. Typ tresits. Den jag har nu är skitsnygg. Problemet är att den är...

Av Sophie - 18 september 2013 12:49

Måste klä barnen. Klockan är snart ett. Har ätit frukost och lunch, javisst. Alltid något. Har dammsugit två gånger fast jag egentligen måste plocka undan massor först. Första gången dammsög jag pga.. Det har jag redan glömt. Varför dammsög jag? Just...


Sophie årgång 92

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2011 >>>
19 besvarade frågor

Arkiv

Sök i bloggen

Blog Statistics Blogglista.se Bloggparaden Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen Bloggar av mammor och gravida Up and Down Bloggparaden Föräldraskap bloggar bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards