Up and Down - And in the end it's only round and round and round

Direktlänk till inlägg 8 september 2011

Min utredning

Av Sophie - 8 september 2011 21:14

Hah, när jag plockade lite i mitt rum bland gamla saker hittade jag en fet plastficka med min gamla utredning bland annat. 


 

"Det föreligger enligt utredarens bedömning en påtaglig risk för att Sophies hälsa och utveckling allvarligt skadas då hon har ett drogmissbruk och ett självdestruktivt beteende i form av självskadebeteende och osunt förhållningssätt till mat. Sophies samtycke till vård kan ej ses som tillförlitlig."


"Sophie placerades på Risingegården i Norrköping 2009-02-03 då bedömning gjordes att hennes behov inte kunde tillgodoses på hemmaplan."


"I slutet av årskurs åtta fick Sophie problem med maten. Det började med att hon inet alls åt under en lång period. Under en period började hon att äta normalt igen och sedan började hon periodvis svälta sig själv. Ibland kunde Sophie bara äta en frukt eller macka om dagen. Idag äter Sophie men hon säger att hon får ångest efteråt. Hon tycker att det är jobbigt att äta bland folk och äter exempelvis aldrig mat i skolan."


"När Sophie gick i åttan uppmärksammade föräldrarna att hon periodvis nästan inte åt något alls. Sophie kunde nästan gå en hel dag utan att äta. När Sophie väl åt åt hon jättesakta och petade i sig maten."


"Sophie har sedan hon var liten haft svårt för att knyta nära relationer. Sophie har aldrig sökt närhet eller kroppskontakt med föräldrarna eller andra närstående. Istället för att bli ledsen blev Sophie arg och det var svårt att ta henne intill sig och försöka lugna och trösta henne. Sophie har alltid varit mycket beroende av struktur och rutiner. När Sophie var mindre hade hon mycket svårt för förändringar, vilket hon fortfarande har idag. Exempelvis vägrade Sophie ibland att byta kläder och det var svårt när familjen skulle resa iväg på semester. Sophie har lätt att fokusera och fastna i beteenden. När Sophie var i nioårsåldern genomgick hon en neuropsykiatrisk utredning, vilket inte ledde fram till några diagnoser." 


Såhär skriver några av mina före detta kontaktpersoner och utredare. Jag lägger upp detta på min blogg för att jag vill att ni ska förstå vilket jobb det har varit för mig att ta mig ur detta. Om mitt drogande står det inte så mycket mer än om positiva drogtester osv. Det är svårt för en icke-missbrukare att analysera en som tar droger. De har själva inte varit där. 

Idag mår jag själv bra, jag lever ett riktigt svenssonliv (känns det som) och ja, jag mår väldigt bra. Jag kan inte säga annat än att jag är stolt över mig själv. Även om jag får flashbacks ibland som är väldigt jobbiga. Det får nog alla som har tagit sig ur något sånt.

 
 
Ingen bild

Ellen

8 september 2011 22:33

Wow,jag är verkligen imponerad av dig!

 
Elina

Elina

9 september 2011 06:41

Håller med ovanstående!

http://elinaballerina.bloggplatsen.se

 
Carrie

Carrie

11 september 2011 14:37

Jag känner verkligen igen mig i din blogg, jag har inte heller haft det så lätt. Nu är jag ensamstående mamma till min son. Strongt av dig att skriva om det i bloggen.

Kram

http://carriecarrie.bloggplatsen.se

Sophie

11 september 2011 16:06

Vad kul att jag inte är ensam. Eller inte kul kanske, men du fattar. Skall kolla in din blogg. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophie - 7 april 2015 18:36

I helgen var jag och mina snart fyraåriga tvillingar på besök hos en äldre släkting. Barnen var upptagna med att leka tillsammans med en bebisdocka de hade hittat. Jag och släktingen satt bredvid och pratade om annat. Nämnas bör att dockan var iklädd...

Av Sophie - 23 september 2013 21:28

I en grupp på Facebook pratades det om att någon var bra på att teckna något. Man fick, om man ville, visa upp vad man själv är bra på att teckna/måla. När jag var sisådär 14-17 tecknade jag ansikten till och från. Mest mitt egna eftersom det var enk...

Av Sophie - 21 september 2013 18:29


Idag har det åter igen varit kaos-stökigt. Vid tolvtiden gick vi ut för att köpa sallad på Ica (salladsbaren) och ta med till sjön för att avnjuta tillsammans. När jag rusade runt på gården här ute för att fånga in barnen så tänkte jag på att vi bara...

Av Sophie - 21 september 2013 00:33

Jag behöver faktiskt en del alldeles för dyra saker. Ja. Behöver. Vill ha, ja. Men på riktigt så BEHÖVER jag dessa saker. Här kommer en liten lista med förklaringar. - En ny soffa. Typ tresits. Den jag har nu är skitsnygg. Problemet är att den är...

Av Sophie - 18 september 2013 12:49

Måste klä barnen. Klockan är snart ett. Har ätit frukost och lunch, javisst. Alltid något. Har dammsugit två gånger fast jag egentligen måste plocka undan massor först. Första gången dammsög jag pga.. Det har jag redan glömt. Varför dammsög jag? Just...


Sophie årgång 92

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>
19 besvarade frågor

Arkiv

Sök i bloggen

Blog Statistics Blogglista.se Bloggparaden Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen Bloggar av mammor och gravida Up and Down Bloggparaden Föräldraskap bloggar bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards