Up and Down - And in the end it's only round and round and round

Alla inlägg den 22 september 2011

Av Sophie - 22 september 2011 22:15

Har fått lite förslag på vad jag skulle kunna blogga om. Berätta gärna om ni har något annat som ni skulle vilja läsa om ur mitt perspektiv!

Tänkte skriva lite om vad jag tänkte när jag blev gravid. 

Så, det började med att ingen mens kom, men jag tänkte väl egentligen inte på det först eftersom jag nyligen haft missfall och mensen var väldigt oregelbunden efter det samt efter ett par år som nästan "menslös" på grund av sättet jag levde. Visst tänkte jag på barn, jag hade ju nyss varit gravid. Jag tänkte ärligt talat väldigt mycket på barn och graviditet och var ganska nere efter missfallet. Men jag kopplade ändå inte riktigt ihop det med att jag inte fick mens. Nämnde det kort för en av mina bästa vänner och hon tyckte självklart att jag skulle köpa ett test. Det tyckte min pojkvän också. Men jag gjorde inte det då. Det kändes fel att köpa ett test när jag ändå inte skulle ha barn. Men så fortsatte mensen att lysa med sin frånvaro. Så jag sa det till min vän igen. Då sa hon till mig att jag verkligen borde testa mig. Så jag gick och köpte ett test tillsammans med flera kompisar. Jag tog det alltså inte speciellt seriöst. Jag var ju ändå inte gravid. På kvällen samma dag testade jag mig hemma hos pappan till barnen. Jag var gravid, det var det ingen tvekan om. Jag grät och han log. Jag sov där och han åkte till jobbet morgonen efter. Jag slutade röka direkt. Såklart. Tänkte mycekt på abort. Han ville inte ha barnet. Han ville att jag skulle göra abort, men det ska jag inte prata om mer nu. Vi var på en fest och där var jag nästan säker på att det skulle bli abort. Jag hade bokat möte och allt. Så jag drack några öl och rökte några cigg, dum som jag var. Efter den händelsen, när jag var nykter igen och tänkte efter, mådde jag fruktansvärt dåligt. Varför hade jag rökt och framförallt druckit? Riktigt korkat. Jag pratade med en kurator på ungdomsmottagningen och berättade att jag ville behålla barnet. Varför skulle jag göra abort? Döda ett litet foster som jag egentligen ville ha? Nej, det var bara fel. Så där började min graviditet på riktigt för mig. Mentalt. Och det var så jävla skönt att jag hade bestämt mig. Ni fattar inte. 

Då var jag i vecka åtta om jag minns rätt, när jag bestämde mig. I vecka sjutton plus ett hade jag mitt första ultraljud. Mamma var med. Där fick vi reda på att det var två. Vilken chock! Det absolut sjukaste med det är att jag hade suttit framför datorn kvällen innan och läst om tvillingar. Bara för att. Men det gick förvånansvärt fort att smälta budskapet. Redan på kvällen samma dag var det självklart för mig att det var två där inne. Som om jag redan visste. Men det kan man ju inte. 



Några dagar efter att jag fått reda på att jag var gravid

Ja, jag har vitt gegg runt näsan. Jag hade jättemycket eksem där under hela graviditeten så jag använde olika krämer konstant 

 

Av Sophie - 22 september 2011 20:17

Har kommit hem från Ikea, jag har faktiskt varit hemma i ett par timmar. Men i alla fall. Pappa drog till stan på föräldramöte med min lillebrors klass. Jag är hemma själv med barnen och först var jag glad att kunna mata dem, lägga dem och bara ta det lite lugnt och leva vardagsliv. Men nej. Pojkarna har skrikit sig hesa fram till nu. Båda samtidigt. Jag försökte mata en i babysittern (jag lägger flaskan på en tjock filt så att han kan äta själv) och sen sitta bredvid och mata den andra. Men det ville de inte. De ville inte heller ligga i babygymet eller sitta någon annanstans. You name it. Bara panikskrik. Det tog mig ungefär trettiofem minuter att bara diska två flaskor till vällingen. Annars hade jag ju kunnat låta dem skrika lite. Men inte nu, nu var det ett riktigt fruktansvärt skrik som om de skulle ramla ihop döda av utmattning en sekund senare. Så jag hade ju inget val. Men på något sätt gick det. Nu sover Joel i sin säng med en skjorta på sig. Jag vågar inte byta till pyjamas och han verkar ju inte störas av det ändå. Samuel ligger i sin säng och småpratar med ett gosedjur. Så nu ska jag packa upp det jag handlade idag. 

Det blev ett till sittstöd till barnstolen så att jag kan tvätta de andra och ändå ha ett i stolen. Sen köpte jag en bakduk och en konstig kniv i plast till det. Tror man ska skära marsipan/sugarpaste med den kniven, vilket passar mig utmärkt. Köpte även ett paket med olika utstickare, bland annat ett litet hjärta samt en rund form som verkar passa bra om man vill täcka en bakelse. Skulle köpt en spegel men det glömde vi. Så blev det ju en hylla också. En stooor hylla som också kan användas som rumsavdelare. Bra att ha sen när jag hittar lägenhet.

Av Sophie - 22 september 2011 12:16

Pappa är i stan och hämtar bilen som har stått där över natten. Jag sitter och äter ciabatta med sallad, chilisås och philadelphia på. Så jävla gott. Har ju också varit på babymassage idag och jag sov för länge som vanligt. När ska jag lära mig? Men men. Det gick bra, Joel låg bredvid när jag masserade Samuel. Båda var ganska stimmiga men glada. Pratglada. Haha, så söta dom är, mina pojkar! 

Nu ska vi till Ikea som jag ahr skrivit om tjugo gånger nu känns det som. Och som sagt så ska jag köpa en hylla och en spegel bland annat. Så då vet ni det. Fan, jag får nog börja med trettiodagarslistan ändå, för det här är ju inte så kul att läsa kan jag tänka mig. Vad vill ni veta om mig?

Av Sophie - 22 september 2011 00:02

Fan, jag skulle koka morötter till puré innan och så lämnade jag dem i en halvtimme eller nåt sånt när de redan hade kokat ett tag. Sen kom jag tillbaks och det luktade lik i hela köket. Då hade morötterna bränt fast i kastrullbottnen! Riktigt illa också. Så jag tog upp alla morötter och skar bort det svarta likluktande gegget och gjorde puré ändå. Majs och morotspuré blev det. Ganska äckligt men det smakade som bebismat och det är väl bra antar jag. Så nu har jag stått och diskat en massa och försökt få bort brända morotsfläckar från skärbrädan bland annat. Sen näe jag skulle mixa så råkade jag självklart hålla stavmixern en halv millimeter för mycket vinklad så att det skvätta morot över halva köksbänken. Så jag har städat hela köket på en halvtimme typ. Nu måste jag sova. Ska upp åtta imorgon, vilket jag tycker är tidigt eftersom pojkarna låter mig sova till tio i vanliga fall. De brukar vakna vid sjutiden och äta, sen somna om direkt så att trötta jag kan sova vidare några timmar. Lyx! Men inte imorgon. Då är det babymassage och sen blir det Ikea. 


Fan vad ful jag var. Men med ett linne över den utspända magen och en då levande Mimmi i famnen blev jag lite gladare. Jag saknar henne.

 


Sophie årgång 92

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>
19 besvarade frågor

Arkiv

Sök i bloggen

Blog Statistics Blogglista.se Bloggparaden Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen Bloggar av mammor och gravida Up and Down Bloggparaden Föräldraskap bloggar bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards