Up and Down - And in the end it's only round and round and round

Alla inlägg den 8 september 2011

Av Sophie - 8 september 2011 23:43

Jag är en såndär lat mamma som torkar mina barn i rumpan med våtservetter vid varje blöjbyte. Jag vet inte om det är rätt eller fel men barnen har aldrig tagit skada av det, ingen rodnad eller liknande. Tänkte berätta lite om vilka jag ahr testat och vilka som är bäst. Låter ju otroligt tråkigt men visst kan det vara lite intressant om man själv har småbarn och undrar vilka man ska köpa?


Libero

Pris: ca 36 kr har jag för mig.

Antal: 64 st

Positivt: Mycket bra förpackning som går att återförsluta mellan blöjbyten så att servetterna inte torkar, man behöver inte torka av fukten med en torr trasa efteråt då de inte är indränkta i vätska. 

Negativt: Väldigt dyra och bara 64 servetter till skillnad från de flesta andras 72 st. Skillnaden märks faktiskt. Svårt att få bort intorkat bajs eftersom de inte är riktigt våta. 


Eldorado 

Pris: ca 12 kr

Antal: 72 st

Positivt: Väldigt billiga och fungerar perfekt att torka små barn i rumpan med.

Negativt: Dålig förpackning. man måste ta ut några servetter i förväg innan man tar av blöjan pga avsaknaden av pop-upfunktion. Servetterna är parfymfria men de har någon sorts lukt som jag inte klarar av. Ni som använder dem vet nog vad jag menar.


Gunry

Pris: ca 18 kr

Antal: 72 st

Positivt: Mina favoriter. Bra pop-pufunktion som gör att man slipper använda båda händerna för att ta servetter. Bra fuktighet och fungerar jättebra för ändamålet. Bra pris. 

Negativt: Tyvärr visar undersökningar att dessa innehåller många kemikalier. 


Euro-shopper

Pris: ca 15 kr

Antal: 72 st

Positivt: Dessa fungerar utmärkt och är mycket billigare än många andra servetter. De finns dessutom att köpa lite överallt. De klibbar oftast inte ihop så det går oftast att plocka upp en och en ur paketet med en hand.

Negativt: Ingen pop-up. De luktar riktigt äckligt trots att de är parfymfria.


Natusan

Pris: ca 34 kr

Antal: 72 st

Positivt: Bra servetter helt enkelt. Fungerar bra till att torka bajs så att säga. Lagom fuktiga.

Negativt: Väldigt dyra. När man drar upp en servett hänger alla andra fast så man måste lossa med andra handen och på så sätt måste man släppa barnet. Inte så kul ifall bebisen är helt nerbajsad. Ingen favorit.


Slutsats:  Min favorit är helt klart Gunrys, men eftersom de inte säljs på ica brukar jag köpa euro-shoppers som funkar lika bra men luktar illa enligt mig.


Berätta gärna vad du tycker!



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Av Sophie - 8 september 2011 21:14

Hah, när jag plockade lite i mitt rum bland gamla saker hittade jag en fet plastficka med min gamla utredning bland annat. 


 

"Det föreligger enligt utredarens bedömning en påtaglig risk för att Sophies hälsa och utveckling allvarligt skadas då hon har ett drogmissbruk och ett självdestruktivt beteende i form av självskadebeteende och osunt förhållningssätt till mat. Sophies samtycke till vård kan ej ses som tillförlitlig."


"Sophie placerades på Risingegården i Norrköping 2009-02-03 då bedömning gjordes att hennes behov inte kunde tillgodoses på hemmaplan."


"I slutet av årskurs åtta fick Sophie problem med maten. Det började med att hon inet alls åt under en lång period. Under en period började hon att äta normalt igen och sedan började hon periodvis svälta sig själv. Ibland kunde Sophie bara äta en frukt eller macka om dagen. Idag äter Sophie men hon säger att hon får ångest efteråt. Hon tycker att det är jobbigt att äta bland folk och äter exempelvis aldrig mat i skolan."


"När Sophie gick i åttan uppmärksammade föräldrarna att hon periodvis nästan inte åt något alls. Sophie kunde nästan gå en hel dag utan att äta. När Sophie väl åt åt hon jättesakta och petade i sig maten."


"Sophie har sedan hon var liten haft svårt för att knyta nära relationer. Sophie har aldrig sökt närhet eller kroppskontakt med föräldrarna eller andra närstående. Istället för att bli ledsen blev Sophie arg och det var svårt att ta henne intill sig och försöka lugna och trösta henne. Sophie har alltid varit mycket beroende av struktur och rutiner. När Sophie var mindre hade hon mycket svårt för förändringar, vilket hon fortfarande har idag. Exempelvis vägrade Sophie ibland att byta kläder och det var svårt när familjen skulle resa iväg på semester. Sophie har lätt att fokusera och fastna i beteenden. När Sophie var i nioårsåldern genomgick hon en neuropsykiatrisk utredning, vilket inte ledde fram till några diagnoser." 


Såhär skriver några av mina före detta kontaktpersoner och utredare. Jag lägger upp detta på min blogg för att jag vill att ni ska förstå vilket jobb det har varit för mig att ta mig ur detta. Om mitt drogande står det inte så mycket mer än om positiva drogtester osv. Det är svårt för en icke-missbrukare att analysera en som tar droger. De har själva inte varit där. 

Idag mår jag själv bra, jag lever ett riktigt svenssonliv (känns det som) och ja, jag mår väldigt bra. Jag kan inte säga annat än att jag är stolt över mig själv. Även om jag får flashbacks ibland som är väldigt jobbiga. Det får nog alla som har tagit sig ur något sånt.

Av Sophie - 8 september 2011 19:04

Idag har jag ju varit på babymassage. Det var väldigt spännande faktiskt. Joel verkade inte bry sig så mycket om massagen men däremot var det jättehäftigt att ligga naken på en filt och titta på andra bebisar som blev masserade. Han är väldigt lik mig, Joel. Jag klarar inte av massage, blir bara stressad av det, kan inte slappna av. Samuel låg i vagnen och sov under tiden. 

Sen var vi och badade med dem. Första tjugo minuterna såg de lite skeptiska ut, men sen skrattade de och verkade tycka att det var kul att bada. Nu kom vi nyss hem och Samuel har ätit 240 ml ersättning och Joel en hel portion gröt. Sen ska vi fixa lite tapas här hemma. Imorgon ska vi inte göra något speciellt. Skönt.


 


Sophie årgång 92

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>
19 besvarade frågor

Arkiv

Sök i bloggen

Blog Statistics Blogglista.se Bloggparaden Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen Bloggar av mammor och gravida Up and Down Bloggparaden Föräldraskap bloggar bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards