Up and Down - And in the end it's only round and round and round

Alla inlägg den 3 oktober 2011

Av Sophie - 3 oktober 2011 21:50

Imorgon har jag inget planerat alls. Så jävla skönt. För även om det är roligt att se fram emot saker man ska göra så är det fruktansvärt skönt att bara ta det lugnt en dag. Kanske baka något? Jag vet inte, vi får se. 

Idag har jag och pojkarna träffat Magda och Vincent. Så söt han var, skrattade högt när han fick sitta i barnstolen, haha! Fast Joel och Samuel verkade inte bry sig jättemycket, fast ibland pratade dom lite! Kul att hitta lite folk som också har barn. 

Men men, Såhär blev cupcakesen jag bakade. Själva muffinsen tyckte jag var god men frostingen var bara okej. Jag tycker att det är himla svårt att få till en bra chokladfrosting. Vit choklad är ju lätt, det är ju ingen stark smak, men däremot mörkare choklad. Hm, får hitta på något nytt kanske. Någon som vet en bra chokladfrosting som inte smakar för starkt och beskt men inte heller för sött? 


 

Pojkarna sitter stadigare för varje dag känns det som, här sitter Joel i babysittern ikväll. Han satt väl så i säkert tjugo sekunder. Tidigare idag satt han i min säng två gånger typ tio sekunder vajre gång. Det börjar likna något!

Ingen bra bild men ni ser ju!

 

Av Sophie - 3 oktober 2011 17:30

Japp, färger. Om man vill kan man ju köra på helvitt (vilket också är väldigt snyggt) eller så kan man beställa färdigfärgad marsipan eller sockerpasta. Men om man vill färga själv, vilket är otroligt smidigt när man gör små blommor, behöver man färg. Till sockerpasta och marsipan fungerar inte vanlig hushållsfärg eftersom den innehåller vatten som gör pastan lite kladdig och mer svårarbetad. Istället använder man pastafärg som är lite fastare och i vissa fall geléaktig. Själv har jag tre pastafärger (rosa, grön och babyblå). Nästa gång kommer jag beställa en röd, jag känner att det saknas. Annars klarar jag mig väldigt bra på de här tycker jag. Gul kan ju vara snyggt i blommor, men det är ju vad man själv tycker och har råd med. 

Ska man färga choklad så måste man ha speciella färger till det också. Dessa finns att köpa till hyfsat bra pris i set om fyra och då i färgerna röd, blå, gul och orange. Jag minns inte riktigt varför man inte kan ha pastafärger till choklad, men jag har testat och det blir inte bra. Det går, men man får väldigt svag färg. Bättre att köra på riktig chokladfärg, det är det värt. 


Pastafärger, varje burk innehåller 25 gram och räcker en evighet. Att färga en "deg" som räcker till ca 15 blommor går det åt spetsen på 1-3 tandpetare, beroende på hur stark färg man vill ha. 

 


Chokladfärger, varje burk innehåller 28,35 gram färg. Här går det åt lite mer än av pastafärgerna, men också ganska lite. 

 

Av Sophie - 3 oktober 2011 11:40

Nu bakar jag igen. Eller, snart bakar jag igen. Det blir vanilj och chokladsmak den här gången. Ett recept som jag aldrig har provat innan, blir spännande!

Av Sophie - 3 oktober 2011 01:14

Vad fan gör jag uppe nu? Åh, jag tappar tidsuppfattningen när jag sitter och läser i forum, googlar på allt möjligt och kommer på nya hemsidor som "det var längesen jag kollade". 

Åh, nu måste jag sova. 

Imorgon får vi besök av Magda och hennes lilla bebis Vincent. Han är väl fyra-fem månader. Vet inte exakt. Massor av hår har han iallafall! 

Annars ska jag väl inte göra nåt speciellt. Försöka plocka undan och dammsuga kanske men det brukar väl gå som det går. Godnatt allesammans!


   


Sophie årgång 92

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>
19 besvarade frågor

Arkiv

Sök i bloggen

Blog Statistics Blogglista.se Bloggparaden Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen Bloggar av mammor och gravida Up and Down Bloggparaden Föräldraskap bloggar bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards