Up and Down - And in the end it's only round and round and round

Alla inlägg den 24 oktober 2011

Av Sophie - 24 oktober 2011 23:09

Ikväll har jag äntligen gjort lite fruktpuré, jag har varit så dålig på det eftersom det är så enkelt att köpa färdig. Men nu har jag gjort två sorter! Det kommer jag fortsätta med också, det blir så mycket godare när man gör egen och så vet man ju exakt vad det är i. Sen är det ju roligt att se hur barnen reagerar på mat man har gjort själv. 

Jag hittade den här bloggen där det fanns en massa bra recept och tips.


Kiwi-banan-päron-havre


Jag kokade kiwi och präon för sig. Kiwin lät jag bara koka upp och päronen kokade jag tills de blev mjuka. Medan de kokade mixade jag havregryn så att de blev nästan som mjöl. När det var gjort mixade jag ihop allt (banan också) med stavmixern.

 


Sen gjorde jag puré på femhundra gram hallon, två bananer och 1,5 dl havregryn mixade till mjöl.

Jag kokade upp hallonen, mixade med stavmixern och sen silade jag bort kärnorna. Därefter hade jag i två bananer och havregryn och mixade allt igen med stavmixern. Riktigt gott blev det också! Jag får se om jag blir godkänd av barnen imorgon.




Jag måste avsluta med en jättesöt bild på mig och min bror när vi var små.

    

Av Sophie - 24 oktober 2011 12:41

Jag köpte gröna linser igår men eftersom jag inte är jätteduktig på det här med vegetarisk kost till barn ännu så visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med dem. Men till slut kokade jag dem med lite, lite broccoli, en liten palsternacka och dessutom gjorde jag lite majspuré vid sidan om. Barnen har inte vaknat än men när de gör det ska de äta av detta. Jag smakade själv och måste säga att det inte var gott alls. Nästa gång ska jag tänka till lite extra och kanske ha i en morot eller så också. Inte ta riktigt så mycket linser som jag gjorde nu. Men vi får se! Jag kan ju alltid blanda ut det med majspurén.


När jag gör majspuré brukar jag alltid sila bort skalet, barnen är inte vana vid det hårda skalet som lätt fastnar i halsen. 



Här är linserna och de andra grönsakerna färdigkoka men inte mixade. Ser ni hur mycket linser jag tog eller? Haha, men det var första gången så ni får ha överseende med det! Protein är bra! 

Jag hade förresten i lite lök också, men det var kanske bara en tesked. Det blev över lite när vi åt tacos.



Det färdiga resultatet.


   


Sophie årgång 92

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>
19 besvarade frågor

Arkiv

Sök i bloggen

Blog Statistics Blogglista.se Bloggparaden Startblogg.se
Visitkort till bloggen
Aktuellt bloggen Bloggar av mammor och gravida Up and Down Bloggparaden Föräldraskap bloggar bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards